عجایب ناشناخته ی مغز انسان

مغز پیچیده ترین عضو بدن است که در زیر جمجمه قرار دارد و بیش از ۱۰۰ میلیارد سلول عصبی ( نورون ) دارد که بی وقفه و بدون استراحت در حال کار هستند . هر کدام از این سلول ها قادر به برقراری ۱۰ هزار ارتباط شیمیایی هستند و علاوه بر این ، هر سلول می‌تواند بی نهایت ارتباط الکترومغناطیسی با سایر سلول های مغزی بر قرار کند .
●طبق آخرین برآورد ها تا سال ۲۰۲۰ ، ۸۵ تا ۸۶ میلیارد یاخته عصبی در مغز یافت شده است .
●در بخش کوچکی از مغز( به اندازه یک دانه شن) حدود ۱۰۰هزار یاخته ی عصبی و یک میلیارد سیناپس وجود دارد .
●تعداد سلول های مغز هنگام تولد ۳۰۰میلیارد است که بخش اعظمی از آن ها در طول رشد فرد از بین می‌رود و در نهایت ۱۰۰ میلیارد سلول باقی می ماند .
همه یاخته های عصبی شبیه به هم نیستند و تنوع آن ها بالغ بر ۱۰ هزار نوع است .
●سرعت جابجایی اطلاعات در مغز معادل ۴۳۰ تا ۴۳۱ کیلو متر بر ساعت است .
●وزن مغز هر انسان حدود ۲ درصد از وزن کل بدن او را تشکیل می دهد. به طور معمول وزن مغز یک فرد بالغ حدود ۱۵۰۰الی۱۴۰۰ گرم است.
●مغز ۲ درصد از اکسیژن و انرژی بدن را مصرف می‌کند.
●۷۳ درصد مغز انسان از آب تشکیل شده است.
●۶۰ درصد از مغز متشکل از چربی است، بنابراین مغز چرب ترین عضو بدن است .
●۲۵ درصد از کلسترول کل بدن در مغز تجمع یافته است و این حجم کلسترول بخش اعظمی از سلول های مغزی را تشکیل می دهد.
●حجم مغز انسان از ۲۰ هزار سال قبل تا به امروز حدود ۱۰ درصد کوچک تر شده و این امر به جهت استفاده ی بهینه از مغز و تفکر بیشتر و بهتر صورت گرفته است.
●میان سلول های مغزی جریان الکتریسیته وجود دارد و یک مغز سالم و بالغ قادر به تولید ۱۲ تا ۲۵ وات برق می باشد و نوسان در این جریان، منجر به نوسان در کارکرد مغز می‌شود.
●مغز در طول شبانه روز بالغ بر ۵۰ هزار فکر متعدد را شناسایی و تجزیه و تحلیل می‌کند که تعداد بسیار کمی از آن ها را به حیطه ی خودآگاه می فرستد و بخش اعظمی از افکار به صورت ناخودآگاه مورد تحلیل قرار می گیرند و انسان از آن ها آگاهی ندارد.
●مغز انسان کارکرد تمامی اعضا و سیستم های حیاتی بدن را بر عهده دارد و چه در خواب ، چه در بیداری و چه در زمان بی هوشی مشغول فعالیت است .
تمام مکانیزم های ارادی و غیر ارادی در بدن توسط مغز هدایت می‌شوند .تفسیر هر آنچه که می‌بینیم، می‌شنویم و حس می کنیم در مغز رخ می دهد .
●سیستم عصبی انسان از دو بخش حسی و حرکتی تشکیل شده است . سیستم حسی همان حواس هستند که دائم با مغز در ارتباط بوده و اطلاعات را از محیط گرفته و به مغز مخابره می کنند .امروزه بالغ بر ۵۰ نوع حس شناسایی شده است .مغز اطلاعات را از طریق حواس دریافت می‌کند و بعد از بررسی، پاسخ لازم را صادر می‌کند. سیستم حرکتی فرمان را از مغز به عضلات می رساند که باعث انجام افعال مختلف می‌شود.
●تمام فرایند ها از قبیل ادراک، تصمیم گیری، آگاهی و… در مغز طبقه بندی شده و سپس در حافظه ذخیره می شوند و در صورت نیاز به حوزه خودآگاهی فراخوانده می شوند.
●اطلاعات به صورت امواج به مغز می‌رسند و مغز پس از دریافت شروع به تفسیر آن می‌کند. بخش دیگری از مغز و وظیفه ی تطابق اطلاعات جدید با اطلاعات قبلی را بر عهده دارد .
●مغز برای بقای خود به اکسیژن وابسته است و اگر برای مدت کوتاهی اکسیژن رسانی به مغز انجام نگیرد، سلول های مغزی از بین می‌روند. یکی از دلایل مرگ مغزی هم اختلال در اکسیژن رسانی به مغز است .
●مغز فاقد گیرنده درد است لذا درد را حس نمی کند و جراحان مغز و اعصاب در حالت هوشیاری فرد می‌توانند جمجمه را بشکافند و روی مغز عمل جراحی انجام دهند. .
●از حدود اواخر قرن ۱۹ تا به امروز که جهان به سمت صنعتی شدن و مدرنیته حرکت کرده است و تبادل اطلاعات بسیار سریع تر از گذشته شده است ، حدود ۱۳ واحد به IQ انسان ها اضافه شده و هر چه پیشتر می رویم، این روند صعودی می شود.
●مغز مردان ۱۰ درصد از مغز زنان بزرگتر و حجیم تر است اما بخش هیپوکامپ در مغز زنان که یادگیری را بر عهده دارد بزرگتر از مردان است .
ماهیت و هویت انسان به مغز او مربوط می شود و با تغییرات شیمیایی، بیو شیمیایی و الکترومغناطیسی در مغز قادر خواهیم بود انسانی را به انسان دیگر تبدیل کنیم و اگر در آینده پزشکان علوم مغز و اعصاب موفق به پیوند مغز انسان ها شوند ، فرد بعد از پیوند به شخصی جدید با شخصیت، منش و هویت جدید تبدیل خواهد شد .

Leave a Comment